שלט הרחוב הנושא את שמו של מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, המופיע בחלקו העליון של התצלום בצידו השמאלי, ושלט הרחוב הקבוע על הבית שבו התגורר אבות ישורון, המופיע בחלק התחתון של הקולאז' ותופס את מלוא רוחבו, הם שלטים מעשה ידי הממסד. כתובת הגרפיטי – מעשה ידי אלמוני – נחשפת מבין שני שלטי הרחוב. מתוך כך מצביע הקולאז' על סוגיות של מרכז ושוליים.
שמיר תוהה כיצד קרה שגדול הסופרים ואנשי הרוח, כהגדרתה, שהעמיד עם ישראל בכל הדורות, נדחק לשוליים. הוא אינו מעסיק אלא קומץ של חוקרים, ואף נדחק לשולי תוכנית הלימודים. לטענתה יש להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב לביאליק את המקום הראוי לו. שמיר טוענת שכל פעוט בישראל מכיר את שירי ביאליק על בוריים. לעומתם, הורי הילדים וקברניטי החינוך מעדיפים "תחליפי פלסטיק זולים", כהגדרתה, ומסתכנים באיבוד נכסי רוח. היא מכנה סוגיה זו "חידת ביאליק" (שמיר, 2008).
נשאלת השאלה אם כתובת הגרפיטי "הכניסיני תחת כנאפה" מערערת את מעמדו של המשורר ואת יצירתו, או להפך: דווקא כתובת הגרפיטי שנכתבה על ידי אלמוני ששיבש את השורה הראשונה בשירו של ביאליק היא עדות נאמנה לכך שזהו שיר שגור ומוכר. לא זו בלבד שהאלמוני מכיר את השיר, אלא שהוא עושה בו במודע שימוש לפרסום בר או מסעדה שבה נהנים ממנעמי הכנאפה. כל זאת מתוך ידיעה שגם הקורא את כתובת הגרפיטי מזהה בה את שירו של ביאליק.
המרחב התרבותי התל-אביבי שמצטייר מהקולאז' הוא מרחב פלורליסטי, דמוקרטי, רב-לשוני, המערב תרבות גבוהה ושפה גבוהה עם ייצוגים של תרבות עממית. הביטוי "הכניסיני תחת כנאפה" הוא שיבוש מכוון של צירוף המילים "הכניסיני תחת כנפך". כנאפה היא מאכל שמקורו במטבח הערבי ונוכס בשנים האחרונות על ידי המטבח הישראלי כאחד מהמאכלים המבוקשים במסעדות ובברים ברחבי העיר. הכנאפה מרפררת גם לשירו של אהוד בנאי, "הכנאפה מתוקה", שבו הוא מבטא את געגועיו לירושלים העתיקה.
השיר של אלירן משלים את הטקסט החזותי ומתכתב עימו:
ליד ביתי ראיתי משורר שמתקלף/ ממולו, תחת כנאפה,/ דוהה בשמש המשורר הלאומי/ ואבות הצעיר מבין השלושה/ מת מזמן, וכל שנותר ממנו בגדר נעלם/ ורק סטטיק ובן של אל ברדיו נשמעים/ מתוך האוטו השחור עם הגלגלים הנוצצים/ שעבר פה עכשיו ברחוב המיותם/ מאב מאם וממילה עברית,/ ישראלית/ זה כל מה שנותר/ ועכשיו צריך לזוז קבעתי תור עם הספר.
השיר מציף סוגיות ביקורתיות על אופני שימור התרבות, ומתעמת עם התצלומים המעידים על הנצחה ומתן ערך ליוצרים מרכזיים. הוא מעמיד במרכזו – במהופך לקולאז' – את השכחה, ההזנחה והפניית העורף למסורת התרבות העברית, שכן המשוררים "דוהים" בשמש התל-אביבית הקופחת ו"מתקלפים" מקירות הבתים. את מקומם תופסים גיבורי תרבות חדשים כסטטיק ובן אל, ששיריהם בוקעים מתוך מכונית החולפת ברחובות העיר – כפי ששיריהם בני חלוף, תלויי הלך רוח ואופנה. הרחוב העברי הפך מיותם מאבותיו הרוחניים הקנוניים וממילים עבריות ישראליות תקניות ומעוררות השראה, ואת מקומם תפסו סמלי סטטוס וגיבורי תרבות חדשים.
עם זאת, עבודתו של אלירן – הקולאז', כמעשה של הדבקה, עם השיר שכתב בעקבותיו – מביעה כמיהה לעולם רב-תרבותי ואנטי-הגמוני, והיא מציגה תפיסה הפותחת את שעריה למרחב תרבותי ועדתי עשיר שיש בו מקום לעירוב עדתי – אשכנזי-מזרחי, ולעירוב לאומי – יהודי-ערבי. המרחב הופך למרחב מרובד והטרוגני מבחינה שירית. ברדיצ'בסקי, ביאליק ואבות ישורון דרים לצד השירים של סטטיק ובן אל, ומאכל ערבי ככנאפה הופך לסמל הישראליות. טקסטים שיריים המסמלים את התרבות הגבוהה האליטיסטית דרים ליד מוצרי פרסומת ויוצרים דואליות מפרה.
התצלום כמזמן פרשנות אנטי-הגמונית
עיון בארבעת התצלומים שבחרנו להציג במחקרנו מקפל בתוכו את החיפוש אחר מפגש משמעותי עם טקסט ספרותי שעבר כל אחד מארבעת יוצריהם עד לתוצר הסופי. בתהליך זה מתגלים היוצרים כנוודים וכמשוטטים הן במרחבים של העיר ושל הקיבוץ, הן במרחבים הפרטיים והאישיים. יתר על כן, אין מדובר בשוטטות במרחבים קונקרטיים בלבד. התוצר הקונקרטי הוא תולדה של שוטטות פנימית במרחבי הנפש ושל התכוונות ממשית לתת בידי התצלומים לדבר ולספר על הקשרים הפנימיים והזיקות שבין הטקסט הספרותי המובא בכל אחד מהם לסביבה שבה הוא נטוע, ובין האופן שבו הסביבה והטקסט מטעינים זה את זה.
כל אחד מארבעת התצלומים מספר את סיפורו של צלם שהפך בתהליך השיטוט מודע יותר לסביבתו. בכל התצלומים הסביבה היא סביבה מוכרת עבור הצלמים. ניכר כי פעולת הצילום והתהליך שקדם לה הפכו כל אחד מהם ממשוטטים פסיביים למי שמהלִכים בסביבתם כמתבוננים פעילים וביקורתיים.
כל אחד מהתצלומים מצביע על הערכים האסתטיים הגלומים במפגש עם הטקסט הספרותי: בתצלום של שירה, "הצד שלו – הצד שלה", הדבר ניכר באיזון העדין שבין שני הצדדים – והעולמות השונים העולים במרומז מתוך הצגת השווה והדומה ביניהם. מבחינה חזותית התצלום חותר לסימטריה ובה בעת לאי-סימטריות. בתצלום של איה, "להוציא מהלימון לימונדה", האסתטיקה עולה מהצבעוניות המחברת בין חלקי התצלום ובמיוחד מהאופן שבו מתמזגות שכבות הצילום זו בזו: החורש הטבעי ברקע, המבנה של המיגונית והאיור המתאים את עצמו לסביבה בחזיתו, כך שאפילו העץ בסיפור הוא חלק מגזע העץ האמיתי. בתצלום של שלי, "תל-אביב, יא חביבי, תל-אביב", קיים מתח בין כתב היד המאורגן והמסודר של הטקסט הספרותי על גבי גלילת התריס מברזל לבין שרבוטי הגרפיטי שסביבו; ובקולאז' התצלומים של אלירן, "משורר שמתקלף", העין נמשכת ונטענת במחשבה מהמתח הנוצר שבין כיתוב הגרפיטי לבין השלטים המוסדיים.
המפגש הנבחר עם הטקסט הספרותי מזמן קריאה פרשנית של הטקסט הכוללת את ההקשר שבו הוא נתון. הקשרם של הטקסטים מתגלה ככזה המבנה בקרב הצלמים מבט ביקורתי, החותר תחת מה שעד לרגע התצלום נראה תמים ומובן מאליו: תמונת חדר השינה המשדרת נעימות ואינטימיות בצבעוניות תכולה-ורודה וזוגיות שיש בה מן המשותף באהבת הקריאה, מופרת בחלוקה המתריסה בין הצד שלו והצד שלה, ומערערת על האפשרות לקיומו של מפגש אמיתי בין השניים. התצלום מציף סוגיות מגדריות המתקפות באופן ביקורתי את החשיבה הסטראוטיפית על העדפות הקריאה השונות של נשים וגברים.
הקריאה הראשונה מזמנת קריאה סטראוטיפית ולפיה נשים מעדיפות ספרות נשים, כזו שנכתבה על ידי נשים ומעמידה במרכז גיבורות נשים, הכמהות לנושאים רגשיים. אך עיון נוסף בתצלום מפריך תפיסות מגדריות סטראוטיפיות. שכן איננו יודעים היכן הצד שלה והיכן הצד שלו במיטה הזוגית, ולכן מתקיימת כאן מעין מלכודת הלוכדת את הפרשן בחשיבתו הסטראוטיפית על העדפת הקריאה של גברים לעומת נשים. ייתכן שהעדפות הקריאה הן דווקא הפוכות, והגבר עשוי לקרוא את ספר הסונטות של לאה גולדברג ואילו האישה מבכרת לקרוא יוצר גברי כוויליאם שייקספיר.
האיור של פו הדב בתצלום של איה, והציטוט הפילוסופי מתוך הספר הבית בקרן פו – שמרבים לצטטו בכל הזדמנות שיש בה ניסיון להיגד עם מסר "על החיים" – הופך בהקשרו הנתון לשמש כמעין תמרור אזהרה: הנחיה קונקרטית לשעת חירום, המפוגגת את המראה הפסטורלי של פינת הקריאה הנעימה. אלמלא היה זה מפגש עם טקסט ספרותי המתקיים כהסוואה למרחב מוגן אפשר היה לחוותו כמרחב שכולו נינוחות ושלווה כפרית. בתוך הביתי – כך משתמע מהתצלום – שוכן האל-ביתי (פרויד, 2012), המאיים להתפרץ בכל רגע ולהפר במחי רגע את השקט ואת התמימות הגלומה במפגשם של כריסטופר ופו הישובים על ענף של עץ. פער זה שמעלה הצילום, בין המראה השלו של המבנה המאויר לבין היותו כסות והסוואה למבנה הבטון של מרחב מוגן, חושף קול ביקורתי כלפי תופעת המיגון המסיבית בישראל, ומפנה את המבט לגילויים המרובים של התגוננות אזרחית ולאופן שבו הם מעצבים את המרחב הפיזי ומבנים תודעה של איום בשגרת החיים הישראלית. מבני הבטון האפורים, המאיימים כשלעצמם, מחוללים מציאות תוקפנית ומעוררת חרדה מעצם קיומם והשתלטותם על המרחב הציבורי. תחת אווירת ההכרח להתמגן מתקבע מצב של הכרח מלחמתי. התצלום "להוציא מהלימון לימונדה" עשוי לבטא את האפשרות לקבל מענה למאוים בדרך של פנייה לדמיונו של הילד ולחזרה לסיפור מוכר מהילדות. בה בעת הוא מצביע על הסיפור הזכור לטוב מן הילדות ועל דמויותיהם האהובות של פו הדב וכריסטופר רובין כאמצעי הסוואה המשתיקים מציאות מבעבעת ואלימה.
בכל התצלומים, ללא יוצא מהכלל, עולה סוגיית הקנוניות, ובכל אחד מהם נוכחות של טקסט קנוני או של יוצר קנוני – נכס צאן ברזל – שאיש אינו חולק על ערכו וחשיבותו (דה-מלאך, 2008). נדמה שהסטודנטים-צלמים מביאים לידי ביטוי את הציפיות המובלעות מהם כפי שהטמיעו אותן לאורך שנות לימודיהם בבית הספר, וגם מביעים הזדהות והיענות לתפיסות קנוניות. עם זאת עולות ומסתמנות בתצלומים תהיות באשר לקנוני. בעיקר בתצלום של שלי, "תל-אביב יא חביבי, תל- אביב", ובתצלום של אלירן, "משורר שמתקלף", עולה צורך לגעת בטקסט הקנוני באופן שאינו מקדש אותו. הטקסט השירי של אבידן – שמקיים בעצמו יחס פרודי לשיריו של אלתרמן – עובר בתצלום של שלי תהליך של חילון והתקרבות אל היום-יומי, בעצם הבאתו אל הרחוב. גם הציטוט של חלק מהשיר הופך אותו מטקסט פואטי שכל אחד מחלקיו מהודק אל האחר לטקסט שאפשר לעשות בו שימוש ולהעביר אותו תהליך של קונקרטיזציה המסירה ממנו את קדושתו.
כל שכן, הקולאז' של אלירן, שבו הוא מנכיח את ריבוי השכבות של הטקסט הספרותי דרך הרפרור לקנוני ב"הכניסיני תחת כנפאה" – שבו מתקיים מעשה של חיבורים בין האשכנזי ("כנפך", המיוחס לביאליק) למזרחי-ערבי ("כנאפה"). אלירן מצביע בקולאז' שלו על מציאות של מעבר ממרחב יצירה וכתיבה אשכנזי אליטיסטי וממודר למרחב כתיבה הטרוגני ופלורליסטי שמתקיימת בו רב-תרבותיות עדתית, לאומית ושפתית, ובה יש אפשרות שיוצרים קנוניים ידורו לצד יוצרים פופולריים.
הגישה המשתקפת מהתצלומים כלפי קנוניות עשויה להיתפס מצד אחד כשמרנית, ובה ביקורת על רידוד והשטחה של השפה והקנון הספרותי. מצד אחר עולה בה עמדה נוספת הרואה אפשרות של חיים דואליים, שבהם טקסטים קנוניים משוחחים עם טקסטים פופולריים ויכולים לחיות עימם בדו-קיום כקנון חדש, פלורליסטי ודינמי, העשוי ליצור חיבור בין קהלים שונים ולדבר את שפתו הרב-תרבותית של המקום.
הגישה השמרנית ביחס לקנון, העולה במפגש הראשוני עם התצלומים, הולכת ומתבררת אט-אט כעמדה חתרנית המזמנת קריאות פרשניות אנטי-הגמוניות של הטקסט הספרותי. קריאות אלה רואות את הטקסט הספרותי כנטוע בתוך הקשר – משפיע על סביבתו ומושפע ממנה.
הקוריקולום הפתוח והדינמי, שהציב את התצלום כתוצר המסכם מראשיתו של הקורס, א̣תגר אומנם את דרכי ההוראה-למידה בתהליכים שהיו כרוכים בהיענות ובנכונות למצבים של אי ודאות. ועם זאת, התוצרים מעידים כי הם זימנו לסטודנטים-צלמים אפשרות לפעול מתוך חיפוש שחייב אותם לעמדה אקטיבית. זו, כפי הנראה מן התצלומים, הבנתה את יכולתם להביט מבעד לעדשת המצלמה ולהביע עמדות אנטי-הגמוניות אשר ספק אם היו מגיעים אליהן אלמלא תהליך זה.
מקורות
אבידן, ד' (1954). ברזים ערופי שפתיים. ארד.
בטלהיים, ב' (2002). קסמן של אגדות ותרומתן להתפתחות הנפשית של הילד. מודן.
דה-מלאך, נ' (2008). לא על היופי לבדו. הקיבוץ המאוחד.
המאירי, ג' (2012). הר געש סימפטי: פרודיה, הומור ואוונגרד בשירת דוד אבידן. הקיבוץ המאוחד.
לובין, א' (2003). אשה קוראת אשה. זמורה ביתן.
ליפסקר, א' (2019). אקולוגיה של ספרות. הוצאת אוניברסיטת בר-אילן.
מילן, א"א (1970 [1928]). הבית בקרן פו (תרגום: א' אמיר). מחברות לספרות.
מילר, מ' (2013). פרספקטיבה נשית, התנסות אדריכלית: ייצוג המרחב ביצירתן של חנה בת שחר, סביון ליברכט ורונית מטלון. חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל-אביב.
מילר, מ' ולוטן, צ' (2017). מקורא-סיפור-רשת לקהילה פרשנית מרושתת ובחזרה. דפים, 66, 157–183.
נוה, ח' (2004). לב הבית לב האור. בתוך א' קליינברג (עורך), על אהבת אם ועל מורא אב: מבט אחר על המשפחה בישראל (עמ' 105–176). כתר ואוניברסיטת תל-אביב.
פויס, י' (2006). טקסט, קורא ומורה – פתח דבר. דפים, 42, 13–23.
פרוגל, ש' (2017). הערך האתי של החינוך האסתטי. בתוך ש' פרוגל וד' ברחנא לורנד (עורכים), חינוך לאמנות: אסתטיקה ואתיקה (עמ' 25–54). הקיבוץ המאוחד ומכון מופ"ת.
פרויד, ז' (2012 [1919]). האלביתי. מבחר כתבים. רסלינג.
פרוכטמן, מ' (2000). לומר זאת אחרת: עיוני סגנון ולשון בשירה העברית בת-ימינו. הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון.
שליטא, ר', פרידמן, א' והרתאן, ר' (2011). אוריינות חזותית בפעולה חינוך בעולם החזותי. מופ"ת.
שמיר, ז' (2018). ביאליק: החטא והחידה. אימגו.